Malovani a kresleni s detmi
2. 5. 2007
Nakupte papíry, pastelky, barvicky, modelínu, lepidlo a hurá do práce! Výtvarná tvorivost je oblíbenou zábavou detí, ale také prostredkem komunikace: zrcadlí jejich videní sveta, pocity a fantazii...
Premýšlela jste nekdy nad tím, co že je na detské tvorbe tak pritažlivého a pusobivého? Kouzlo je v uprímnosti a v pozoruhodné opravdovosti výtvoru, která odpovídá veku, nálade a aktuálním predstavám dítete. Zapomente na to, že citron je žlutý a clovek má jen jednu hlavu! Pokud je to v predstavách dítete jinak, nezakazujte mu to. Zachycovat skutecnost a používat presné techniky tvorivosti se váš potomek bude ucit ve škole. Pustí-li se ale do tvorby doma, neexistují hranice. Cokoli, co vznikne pod jeho rukama, berte jako výpoved o jeho nálade, predstavách a fantazii. A že maluje porád totéž (mám doma také sbírku 159 zcela identických aut)? A proc ne?
Tvorit se dá prakticky címkoliv, cokoli a jakkoliv. Na výtvarné práci je fantastické to, že prakticky nezná omezení a umožnuje detem ‚spáchat‘, co je napadne.
Je dobré ale vedet, že deti zhruba od jednoho roku do trí let berou výtvarnou cinnost trošku jinak než vetší deti: nezajímá je ani tak to, co malují ci vytvárí, ale jak. Nejde jim o výsledek práce, ale o samotnou práci. Nedeste se proto, že jablícko, které vaše tríleté díte údajne kreslí, vlastne nemá s jablíckem vubec nic spolecného. Váš potomek je více než verohodným ztvárnením ovoce zaujatý tím, jak pastelka zanechává na papíre stopu.
Deti baví zkoušet, co všechno lze napríklad s barvami, vodou, štetci, papírem, nužkami, modelínou a vubec vším, co je po ruce, delat. Pozorují a mnohdy jsou fascinováni tím, jak barva mení papír, vpíjí se do jiné barvy nebo delá kaluže vody... Výtvarnicení nabízí detem také nové smyslové podnety: barvy jsou nejak cítit, ty prstové v kelímku jsou príjemne mazlavé, voda je studená, modelína jemná a když se v dlaních ohreje, snadno mení tvar...
Teprve staší deti se soustredí na výsledek svého snažení. „Amálie miluje malování a s pastelkami si nekdy vystací i dve hodiny. Vždycky prijde a ptá se: Víš, co to je? A je zklamaná, když musím priznat, že ne...“ ríká Klára Jandová z Jeseníka. Obrázek se musí vždy podarit i mému synu Filipovi. „Mne se to nepovedlo!“ hlásí obcas a automaticky si bere nový papír. Stací, že kola u jeho 160. auta v poradí nejsou podle jeho predstav. Jestli maluje pastelkou, tužkou nebo fixou, je mu srdecne jedno.
To ale neznamená, že bychom meli na nabídku výtvarných možností u starších detí rezignovat! Naopak. Máme pro vás pár nápadu, které upoutají malé i velké. Objevovat nové možnosti muže být velmi zábavné.
1. Cmáranice (vek: 1+)
Potreba cmárat je pro deti od jednoho roku približne do trí let zcela prirozená. Díte se kochá tím, že to, co má v rucce, delá cáry, že ho pastelka poslouchá. Cmárání ale také prispívá ke zdokonalení jemné motoriky (úchop pastelky) a k postupnému uvolnování detské rucky. To je duležité pro to, aby díte v budoucnu dokázalo citliveji manipulovat s perem ci tužkou a melo dobré predpoklady pro ucení se psát.
Jak na to: Pripravte velkolepý cmárací prostor. Vyhnete se tomu, že díte pocmárá, co nechcete. Vetší plocha (vhodný je treba balicí papír) mu také umožní tvorit s vetším ‚rozmachem‘ a tím i uvolneností. Ke cmárání díteti nabídnete nejprve jen jednu pastelku (príšte to muže být zase treba fixa, krída, pastel, voskovka, eventuálne prstové kelímkové barvy). Cmárejte s dítetem, aby videlo, co je možné. Pokud se kresbicka batolete bude ‚náhodou‘ podobat nekterému zvíreti nebo postave, mužete je dokoncit a ukázat mu je.
Bude-li vám prát pocasí, mužete cmárat klidne i venku na chodníku nebo na hrišti. Stací kousek uhlí, krída nebo úlomek cihly.
2. I déšt umí malovat! (vek: 2+)
Pokud se zima nevzpamatovala a venku prší, využijte toho. I déšt muže být umelcem a namalovat pozoruhodný obraz (pokud je déšt momentálne nedostatkové zboží, postací rozprašovac vody).
Jak na to: Vezmete starý igelitový ubrus, igelit nebo treba záves do sprchy a rozstríhejte ho na ctverce se stranou o velikosti 30 cm. Práškové temperové barvy nasypte do slánek a peprenek (sklenicek od presnidavky, prtahnete pevnejsim igelitem zagumickujte a jehlou udelejte dirky, 5-10 direk by melo stacit.* :valkyrija). Vyneste všechny pripravené veci ven a igelitové ctverce rozložte na trávník. Každý ‚pocukrujte‘ ze slánek ruznými barvami a cekejte, co s nimi udelají deštové kapky (poprípade jemne postríkejte igelity z rozprašovace). Barvy se s každou deštovou kapkou zacnou rozpíjet, míchat a vytváret originální obrazce.
3. Stopovaná (vek: 3+)
Malovat se dá opravdu címkoliv. Pokud máte pocit, že štetce už vaše díte k barvám moc netáhnou a nebaví ho ani prstová technika, zkuste zmenu!
Jak na to: Na vycházce nasbírejte vše, co by mohlo posloužit k nanášení barvy. Inovovaným štetcem se muže stát ptací pírko, list kapradiny, vetvicky z jehlicnatých stromu, suché kvetiny, drívka... Možnosti nabízí i domácnost: houbicka na nádobí, drátenka, chomácek vaty, stará pletená rukavice...
Nachystejte si temperové nebo prstové kelímkové barvy a pomocí pripravených ‚štetcu‘ jimi vytvárejte stopy, obtisky ci ornamenty na pracovní ploše. Opet je možné s pomocí fixy nebo pastelky obrázky dotváret a dávat jim definitivní podobu.
4. Koláže (vek: 4+)
Lepidlo a nužky se od urcitého veku stávají pro deti doslova magnetem. Stríhají rády a k naší lítosti boužel i casto a cokoli. Zkuste využít tohto zájmu a zamestnat díte ‚cílene‘.
Jak na to: Vezmete barevné papíry, obrázkové casopisy nebo použitý balicí papír z dárku a spolecne nastríhejte ruzne velké a tvarované kusy. Z casopisu mužete vystrihnout i treba obliceje nebo celé postavy. Poté vezmete výkres, lepidlo a puste se do sestavování obrazu!Fantazii se meze nekladou!
5. Omalovánky (vek: 3+)
Omalovánky se dají pochopitelne koupit, ale proc si nevytvorit své vlastní? Váš potomek se naucí pár nových vecí, zamestná se a nepochybne i zabaví.
Jak na to: Vyberte spolecne vykrajovátka na cukroví, která se budou hodit k výrobe omalovánek - srdícka, stromecky, hvezdicky, kolecka... Na paletu vymácknete trošku temperových barev a namíchejte si odstíny, které se vám líbí. Pak vždy namocte vykrajovátko do barvy, poprípade jeho hrany nabarvete prstem ci štetcem a šup: otisknete vykrajovátko na papír. Otisky mužete ruzne skládat a vytváret z nich postavy, situace, krajinky.
6. Oblíbené tricko (vek: 4+)
Výroba vlastního motivu na tricku je ‚evergreen‘ detské zábavy. Málokterý výtvor totiž lze tak snadno vystavit obdivu kamarádu jako práve vlastnorucne vyzdobený svršek. V papírnictvích a hrackárstvích je dnes k mání velký výber barev, které lze k tomuto úcelu použít. Mužete zvolit bud kelímkové barvy, které se na tricko nanáší pomocí štetce ci rukou, nebo speciální textilní fixy.
Jak na to: Originálním nápadem je vyzdobit tricko otisky vlastních rucek, poprípade nožek. Jako tiskátko ale mužete použít prakticky cokoli. Pokud má vaše díte chut, nechte ho vyzdobit tricko kresbickou podle vlastního nápadu.
7. Autodráha (vek: 3+)
Tohle je tip spíše pro chlapce, ale treba ne. Pozoruhodné dílo muže vzniknout spojením lásky k autíckum a barev!
Jak na to: Vyberte z vitríny auta ruzných velikostí a s ruznými ‚vzory‘ na koleckách. Pak si rozmíchejte temperové nebo prstové barvy a ‚pojezdete‘ v nich autíckem. Až budou kolecka dostatecne obarvena, vyjedte s vervou na bílé prostranství nachystaného papíru. Cím vetší, tím lepší. Strídejte auta i barvy. Za výsledné dílo by se nemusel stydet žádný z moderních malíru!
Starší deti si takto mohou vytvorit skutecnou autodráhu: obarveným autíckem s širším rozchodem kol si mohou vyznacit trat nebo silnice ci ulice mesta.
8. Jedním tahem (vek: 4+)
Jedním tahem se dá malovat, ale i stríhat! Vzniknout muže zajímavý materiál pro následnou koláž nebo se muže takto pojaté stríhání stát soutežní disciplínou. Deti získají cit pro manipulaci s nástrojem a vyzkouší si také svoji predstavivost.
Jak na to: Ke stríhání mužete použít cokoli, ale proc nezužitkovat napríklad staré noviny? Deti mohou vystrihovat postavy a pak je treba nalepovat na ctvrtku papíru a dotváret je aplikací barevných bavlnek ci kousku látky. (nebo pretvaret postavy, misto hlavy jim dame jablicko, nebo kravskou hlavu!!!* :valkyrija)
Stejne tak ale mužete vyhlásit soutež "Kdo ustrihne nejdelšího papírového hada". Toho vytvoríte bud tak, že budete stríhat rovnobežne s hranou papíru, tesne pred koncem zmeníte smer o 180 stupnu a ‚pojedete‘ zpet. Druhou možností je vzít novinový list a stríhat stále dokola. (merit muzete provazkem a na konci udelat uzlik* :valkyrija)
8. Nitenky (vek: 3+)
Jednoduché a zábavné!
Jak na to: Preložte ctvrtku výkresu na pul. Nit dlouhou 50 cm dukladne namocte v barve a nechejte díte, at ji uloží na jednu polovinu papíru. Ten pak zavrete jako knihu, oba konce niti pritom musí zustat koukat každá z jedné strany ‚složky‘. Zatižte ctvrtku a vyzvete díte, aby soucasne za konce niti pomalu táhlo. Pak arch rozevrete. Nechte nyní díte, aby si samo predstavilo, co v abstraktním tvaru vidí. Je to princezna, koník nebo treba motýl? Tento jednoduchý postup libovolne opakujte. Jak bude Nitenka vypadat príšte?
>> Aby bylo tvorení zábavnejší!
* Detem od 1 roku do 3 let se lépe pracuje vestoje nebo vklece. Nenutte je proto sedet.
* Pokryjte, co se dá, igelitovou plenou a detem dejte oblecení, které mohou ušpinit. Nebudete mít tendenci je okrikovat, aby dávaly pozor, a omezovat je.
* Na vodu k vymývání štetcu nebo rozmíchání barev použijte melké misky (napr. od tvarohu). Pravdepodobnost, že se voda rozlije, se tak sníží.
* Mejte pripravenou zásobu papíru. Deti rády cinnost opakují, tak jim to umožnete.
* Nejlépe se maluje na velikou plochu, která deti neomezuje. Arch A4 je malý!
(Zkuste koupit tu nejlevnejsi tapetu, ta by mohla i stacit. Na dlouho!!!* :valkyrija)
(Katerina Havlenová, Family Star)
Premýšlela jste nekdy nad tím, co že je na detské tvorbe tak pritažlivého a pusobivého? Kouzlo je v uprímnosti a v pozoruhodné opravdovosti výtvoru, která odpovídá veku, nálade a aktuálním predstavám dítete. Zapomente na to, že citron je žlutý a clovek má jen jednu hlavu! Pokud je to v predstavách dítete jinak, nezakazujte mu to. Zachycovat skutecnost a používat presné techniky tvorivosti se váš potomek bude ucit ve škole. Pustí-li se ale do tvorby doma, neexistují hranice. Cokoli, co vznikne pod jeho rukama, berte jako výpoved o jeho nálade, predstavách a fantazii. A že maluje porád totéž (mám doma také sbírku 159 zcela identických aut)? A proc ne?
Tvorit se dá prakticky címkoliv, cokoli a jakkoliv. Na výtvarné práci je fantastické to, že prakticky nezná omezení a umožnuje detem ‚spáchat‘, co je napadne.
Je dobré ale vedet, že deti zhruba od jednoho roku do trí let berou výtvarnou cinnost trošku jinak než vetší deti: nezajímá je ani tak to, co malují ci vytvárí, ale jak. Nejde jim o výsledek práce, ale o samotnou práci. Nedeste se proto, že jablícko, které vaše tríleté díte údajne kreslí, vlastne nemá s jablíckem vubec nic spolecného. Váš potomek je více než verohodným ztvárnením ovoce zaujatý tím, jak pastelka zanechává na papíre stopu.
Deti baví zkoušet, co všechno lze napríklad s barvami, vodou, štetci, papírem, nužkami, modelínou a vubec vším, co je po ruce, delat. Pozorují a mnohdy jsou fascinováni tím, jak barva mení papír, vpíjí se do jiné barvy nebo delá kaluže vody... Výtvarnicení nabízí detem také nové smyslové podnety: barvy jsou nejak cítit, ty prstové v kelímku jsou príjemne mazlavé, voda je studená, modelína jemná a když se v dlaních ohreje, snadno mení tvar...
Teprve staší deti se soustredí na výsledek svého snažení. „Amálie miluje malování a s pastelkami si nekdy vystací i dve hodiny. Vždycky prijde a ptá se: Víš, co to je? A je zklamaná, když musím priznat, že ne...“ ríká Klára Jandová z Jeseníka. Obrázek se musí vždy podarit i mému synu Filipovi. „Mne se to nepovedlo!“ hlásí obcas a automaticky si bere nový papír. Stací, že kola u jeho 160. auta v poradí nejsou podle jeho predstav. Jestli maluje pastelkou, tužkou nebo fixou, je mu srdecne jedno.
To ale neznamená, že bychom meli na nabídku výtvarných možností u starších detí rezignovat! Naopak. Máme pro vás pár nápadu, které upoutají malé i velké. Objevovat nové možnosti muže být velmi zábavné.
1. Cmáranice (vek: 1+)
Potreba cmárat je pro deti od jednoho roku približne do trí let zcela prirozená. Díte se kochá tím, že to, co má v rucce, delá cáry, že ho pastelka poslouchá. Cmárání ale také prispívá ke zdokonalení jemné motoriky (úchop pastelky) a k postupnému uvolnování detské rucky. To je duležité pro to, aby díte v budoucnu dokázalo citliveji manipulovat s perem ci tužkou a melo dobré predpoklady pro ucení se psát.
Jak na to: Pripravte velkolepý cmárací prostor. Vyhnete se tomu, že díte pocmárá, co nechcete. Vetší plocha (vhodný je treba balicí papír) mu také umožní tvorit s vetším ‚rozmachem‘ a tím i uvolneností. Ke cmárání díteti nabídnete nejprve jen jednu pastelku (príšte to muže být zase treba fixa, krída, pastel, voskovka, eventuálne prstové kelímkové barvy). Cmárejte s dítetem, aby videlo, co je možné. Pokud se kresbicka batolete bude ‚náhodou‘ podobat nekterému zvíreti nebo postave, mužete je dokoncit a ukázat mu je.
Bude-li vám prát pocasí, mužete cmárat klidne i venku na chodníku nebo na hrišti. Stací kousek uhlí, krída nebo úlomek cihly.
2. I déšt umí malovat! (vek: 2+)
Pokud se zima nevzpamatovala a venku prší, využijte toho. I déšt muže být umelcem a namalovat pozoruhodný obraz (pokud je déšt momentálne nedostatkové zboží, postací rozprašovac vody).
Jak na to: Vezmete starý igelitový ubrus, igelit nebo treba záves do sprchy a rozstríhejte ho na ctverce se stranou o velikosti 30 cm. Práškové temperové barvy nasypte do slánek a peprenek (sklenicek od presnidavky, prtahnete pevnejsim igelitem zagumickujte a jehlou udelejte dirky, 5-10 direk by melo stacit.* :valkyrija). Vyneste všechny pripravené veci ven a igelitové ctverce rozložte na trávník. Každý ‚pocukrujte‘ ze slánek ruznými barvami a cekejte, co s nimi udelají deštové kapky (poprípade jemne postríkejte igelity z rozprašovace). Barvy se s každou deštovou kapkou zacnou rozpíjet, míchat a vytváret originální obrazce.
3. Stopovaná (vek: 3+)
Malovat se dá opravdu címkoliv. Pokud máte pocit, že štetce už vaše díte k barvám moc netáhnou a nebaví ho ani prstová technika, zkuste zmenu!
Jak na to: Na vycházce nasbírejte vše, co by mohlo posloužit k nanášení barvy. Inovovaným štetcem se muže stát ptací pírko, list kapradiny, vetvicky z jehlicnatých stromu, suché kvetiny, drívka... Možnosti nabízí i domácnost: houbicka na nádobí, drátenka, chomácek vaty, stará pletená rukavice...
Nachystejte si temperové nebo prstové kelímkové barvy a pomocí pripravených ‚štetcu‘ jimi vytvárejte stopy, obtisky ci ornamenty na pracovní ploše. Opet je možné s pomocí fixy nebo pastelky obrázky dotváret a dávat jim definitivní podobu.
4. Koláže (vek: 4+)
Lepidlo a nužky se od urcitého veku stávají pro deti doslova magnetem. Stríhají rády a k naší lítosti boužel i casto a cokoli. Zkuste využít tohto zájmu a zamestnat díte ‚cílene‘.
Jak na to: Vezmete barevné papíry, obrázkové casopisy nebo použitý balicí papír z dárku a spolecne nastríhejte ruzne velké a tvarované kusy. Z casopisu mužete vystrihnout i treba obliceje nebo celé postavy. Poté vezmete výkres, lepidlo a puste se do sestavování obrazu!Fantazii se meze nekladou!
5. Omalovánky (vek: 3+)
Omalovánky se dají pochopitelne koupit, ale proc si nevytvorit své vlastní? Váš potomek se naucí pár nových vecí, zamestná se a nepochybne i zabaví.
Jak na to: Vyberte spolecne vykrajovátka na cukroví, která se budou hodit k výrobe omalovánek - srdícka, stromecky, hvezdicky, kolecka... Na paletu vymácknete trošku temperových barev a namíchejte si odstíny, které se vám líbí. Pak vždy namocte vykrajovátko do barvy, poprípade jeho hrany nabarvete prstem ci štetcem a šup: otisknete vykrajovátko na papír. Otisky mužete ruzne skládat a vytváret z nich postavy, situace, krajinky.
6. Oblíbené tricko (vek: 4+)
Výroba vlastního motivu na tricku je ‚evergreen‘ detské zábavy. Málokterý výtvor totiž lze tak snadno vystavit obdivu kamarádu jako práve vlastnorucne vyzdobený svršek. V papírnictvích a hrackárstvích je dnes k mání velký výber barev, které lze k tomuto úcelu použít. Mužete zvolit bud kelímkové barvy, které se na tricko nanáší pomocí štetce ci rukou, nebo speciální textilní fixy.
Jak na to: Originálním nápadem je vyzdobit tricko otisky vlastních rucek, poprípade nožek. Jako tiskátko ale mužete použít prakticky cokoli. Pokud má vaše díte chut, nechte ho vyzdobit tricko kresbickou podle vlastního nápadu.
7. Autodráha (vek: 3+)
Tohle je tip spíše pro chlapce, ale treba ne. Pozoruhodné dílo muže vzniknout spojením lásky k autíckum a barev!
Jak na to: Vyberte z vitríny auta ruzných velikostí a s ruznými ‚vzory‘ na koleckách. Pak si rozmíchejte temperové nebo prstové barvy a ‚pojezdete‘ v nich autíckem. Až budou kolecka dostatecne obarvena, vyjedte s vervou na bílé prostranství nachystaného papíru. Cím vetší, tím lepší. Strídejte auta i barvy. Za výsledné dílo by se nemusel stydet žádný z moderních malíru!
Starší deti si takto mohou vytvorit skutecnou autodráhu: obarveným autíckem s širším rozchodem kol si mohou vyznacit trat nebo silnice ci ulice mesta.
8. Jedním tahem (vek: 4+)
Jedním tahem se dá malovat, ale i stríhat! Vzniknout muže zajímavý materiál pro následnou koláž nebo se muže takto pojaté stríhání stát soutežní disciplínou. Deti získají cit pro manipulaci s nástrojem a vyzkouší si také svoji predstavivost.
Jak na to: Ke stríhání mužete použít cokoli, ale proc nezužitkovat napríklad staré noviny? Deti mohou vystrihovat postavy a pak je treba nalepovat na ctvrtku papíru a dotváret je aplikací barevných bavlnek ci kousku látky. (nebo pretvaret postavy, misto hlavy jim dame jablicko, nebo kravskou hlavu!!!* :valkyrija)
Stejne tak ale mužete vyhlásit soutež "Kdo ustrihne nejdelšího papírového hada". Toho vytvoríte bud tak, že budete stríhat rovnobežne s hranou papíru, tesne pred koncem zmeníte smer o 180 stupnu a ‚pojedete‘ zpet. Druhou možností je vzít novinový list a stríhat stále dokola. (merit muzete provazkem a na konci udelat uzlik* :valkyrija)
8. Nitenky (vek: 3+)
Jednoduché a zábavné!
Jak na to: Preložte ctvrtku výkresu na pul. Nit dlouhou 50 cm dukladne namocte v barve a nechejte díte, at ji uloží na jednu polovinu papíru. Ten pak zavrete jako knihu, oba konce niti pritom musí zustat koukat každá z jedné strany ‚složky‘. Zatižte ctvrtku a vyzvete díte, aby soucasne za konce niti pomalu táhlo. Pak arch rozevrete. Nechte nyní díte, aby si samo predstavilo, co v abstraktním tvaru vidí. Je to princezna, koník nebo treba motýl? Tento jednoduchý postup libovolne opakujte. Jak bude Nitenka vypadat príšte?
>> Aby bylo tvorení zábavnejší!
* Detem od 1 roku do 3 let se lépe pracuje vestoje nebo vklece. Nenutte je proto sedet.
* Pokryjte, co se dá, igelitovou plenou a detem dejte oblecení, které mohou ušpinit. Nebudete mít tendenci je okrikovat, aby dávaly pozor, a omezovat je.
* Na vodu k vymývání štetcu nebo rozmíchání barev použijte melké misky (napr. od tvarohu). Pravdepodobnost, že se voda rozlije, se tak sníží.
* Mejte pripravenou zásobu papíru. Deti rády cinnost opakují, tak jim to umožnete.
* Nejlépe se maluje na velikou plochu, která deti neomezuje. Arch A4 je malý!
(Zkuste koupit tu nejlevnejsi tapetu, ta by mohla i stacit. Na dlouho!!!* :valkyrija)
(Katerina Havlenová, Family Star)
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář